Gazeta.ru

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
" Gazeta.ru "
Obraz logo
Typ czasopismo elektroniczne
Właściciel Grupa Rambler
Wydawca JSC „Gazeta.ru”
Redaktor naczelny Siergiej Rybka
Założony 28 lutego 1999 [1]
Język Rosyjski
Cena dystrybuowane bezpłatnie
Strona internetowa gazeta.ru
Logo Wikimedia Commons Pliki multimedialne w Wikimedia Commons

Gazeta.ru to rosyjska społeczno-polityczna publikacja internetowa założona w 1999 roku . Obejmuje wiadomości rosyjskie i światowe przez całą dobę. Jest częścią grupy firm Rambler & Co [2] .

Cała zawartość Gazeta.ru jest dostępna w bezpłatnych aplikacjach mobilnych na wszystkie systemy operacyjne, w tym iOS, Android, Symbian i MeeGo [3] . W grudniu 2014 r. Gazeta.ru uruchomiła nową wersję strony mobilnej [4] .

Według danych LiveInternet za 2014 r. [5] Gazeta.ru znalazła się w pierwszej piątce najczęściej odwiedzanych zasobów rosyjskiego Internetu w kategorii Wiadomości i Media. Według Medialogia w listopadzie 2014 r. Gazeta.ru znalazła się w pierwszej trójce najczęściej cytowanych źródeł informacyjnych w kraju [6] . Według danych Alexa.com za 2014 r., Gazeta.ru znalazła się również w Top 50 najpopularniejszych witryn w Runecie [7] oraz w 1000 najpopularniejszych zasobach światowego Internetu [8] .

Historia

Publikacja rozpoczęła pracę w lutym 1999 roku jako projekt Fundacji na Rzecz Efektywnej Polityki pod kierownictwem Antona Nosika [1] według projektu Artemy'ego Lebiediewa [9] . We wrześniu 1999 roku na podstawie projektu powstały publikacje Vesti.ru i Lenta.ru , a marka Gazeta.ru została sprzedana Yukosowi , który stworzył dla niego nową publikację, kierowaną przez dziennikarza Vladislav Borodulin . Od tego momentu zwyczajowo liczy się historię Gazeta.Ru.

W 1998 roku Władysław Borodulin odszedł ze stanowiska redaktora tygodnika Kommersant-Vlast po konflikcie z redaktorem naczelnym Rafem Shakirovem . Powodem był jego artykuł „Rosja straciła 15 miliardów dolarów dzięki Primakovowi”, który dotyczył konsekwencji skandalicznego „zwrotu o Atlantyk” i odwołania wizyty premiera Federacji Rosyjskiej Jewgienija Primakowa w Stany Zjednoczone [10] . Artykuł ten został ponownie opublikowany w pościgu przez stronę internetową Gazeta.ru, a we wrześniu 1999 roku Borodulin został jego redaktorem naczelnym. Jednocześnie sam Władysław Borodulin uważa, że ​​„opuszczenie Kommiersantu i przybycie do „Gazety” stanęły obok siebie, ale nie były przyczyną i skutkiem” [11] .

Do 2005 roku 100% akcji wydawnictwa należało do Władysława Borodulina, który w listopadzie 2005 roku sprzedał je Wydawnictwu Sekret Firmy . W 2006 roku przedsiębiorca Alisher Usmanov kupił wydawnictwo "Secret Firmy" za 50 mln dolarów, aw czerwcu 2008 roku wydawnictwo " Kommiersant " i właściciele firmy "SUP" wymienili majątek. Kommiersant otrzymał do 50% SUP. Z kolei SUP stał się właścicielem 100% Gazeta.ru.

Przed wyborami do Dumy w 2011 roku Roman Badanin odszedł ze stanowiska zastępcy redaktora naczelnego Gazeta.ru. Powodem zwolnienia była decyzja kierownictwa gazety o usunięciu ze strony internetowej sztandaru wspólnego projektu z organizacją praw człowieka „Gołos”, w którym czytelnicy zgłaszali naruszenia podczas kampanii wyborczej. Redaktor naczelny Michaił Kotow wyjaśnił decyzję o usunięciu banera z powodów komercyjnych, mówiąc, że zwolniono miejsce na reklamę. Szef wydawnictwa Kommiersant Demyan Kudryavtsev (wówczas Gazeta była częścią wspólnego holdingu z wydawnictwem) powiedział, że konflikt powstał z powodu odmowy przez Badanina umieszczenia na portalu reklamy Jednej Rosji [12] .

Po wyborach w 2012 roku holding SUP Media, do którego należał Gazeta.ru, został całkowicie przeniesiony na przedsiębiorcę Aleksandra Mamuta. W marcu 2013 r. Michaił Kotow opuścił publikację i został zastąpiony przez Swietłanę Lolajewę, która pracowała w Gazeta.ru od 2007 r. Kilka miesięcy później właściciele Gazeta.Ru postanowili zastąpić ją byłym pracownikiem Izwiestii i RIA Novosti Svetlana Babaeva. Do września 2013 roku, kiedy „Gazeta.ru” kierowała Babayeva, dział polityki gazety zmienił się prawie całkowicie i wielu pracowników, którzy relacjonowali kampanie wyborcze z 2011 i 2012 roku, odeszło [12] .

Publicyści

W listopadzie 1999 roku w Gazeta.ru uruchomiono dział „Dziennikarstwo”. Michaił Kotow, jeden z pierwszych dziennikarzy publikacji, były redaktor naczelny Gazeta.Ru, wspomina, jak do tego doszło:

„Vlad Borodulin zaprosił Andrieja Grishkovetsa do„ Gazeta.ru ”, aby utworzyć sekcję„ Publicystyka ”. Faktem jest, że Grishkovets pracował w Kommiersant z tak zwanymi „złotymi piórami”, bardzo potężnym działem specjalnych korespondentów: Aleksander Kabakow , Natalia Gevorkyan , Gleb Pyanykh , Igor Svinarenko , Valery Drannikov , Andrey Kolesnikov , Valery Panyushkin miał pomysł . .. A Borodulin wpadł na pomysł… żeby te znane postacie w dziennikarstwie, ludzie z nazwiskami, zaczęli pisać felietony dla Gazeta.ru. Andrey zaczął negocjować z autorami. Oprócz „kupców” byli oczywiście inni. Na przykład opublikowaliśmy felieton Borisa Strugatsky'ego . I nie byłby to ostatni, gdybyśmy rozwiązali fizyczny problem wysyłania mu tantiem do Petersburga... Więcej felietonów napisali Azer Mursaliev , Grigorij Gorin , później pojawił się poeta i prawdomówca Igor Irteniew ... „Publiczność” faktycznie zamieniła się w kolumnę z kolumnami – jeden materiał dziennie” [13] .

Publicyści zawsze zajmowali w Gazeta.ru szczególne miejsce. Wśród nich byli kolejno Natalia Oss, Anton Dolin , Jewgienij Kisielew , Fiodor Łukjanow , Irina Jasina , Andriej Rodionow , Siergiej Aleksashenko , Siemion Nowoprudski, Aleksander Auzan , Georgy Bovt , Natalia Gevorkyan , Julia Łatynina , Bożena Ryńska i wielu innych. [ źródło nieokreślone 283 dni ]

Projekty wydawnicze

Według Michaiła Kotowa, wywiady internetowe pojawiły się po raz pierwszy w Gazeta.ru, które rozpoczęły się wywiadem z prezydentem Rosji Władimirem Putinem w 2001 roku [14] .

W ostatnich latach na stronie internetowej publikacji zaczęły aktywnie rozwijać się specjalne projekty. W listopadzie 2014 r. Gazeta.ru uruchomiła specjalny projekt poświęcony rocznicy Euromajdanu [15] . Nad specjalnym projektem „Gazeta.Ru” współpracowała ze studiem infografik grupy firm „Rambler & Co”.

„Byliśmy pod ogromnym wrażeniem zdjęć z Majdanu, kiedy to wszystko się działo. A pomysł skupienia się na dużych obrazach pojawił się od samego początku projektu. Próbowaliśmy przepakować longread do multimedialnego pokazu slajdów ”- mówi Wasilij Szychaczewski, dyrektor ds. Projektów studia Rambler Infographics. - Pierwsza wersja, która zawierała głównie zdjęcia, wydawała nam się „suchą”, potem pojawiły się animowane klatki i po prostu proste animacje statycznych fotografii, by urozmaicić fabułę. Celowo uspokoiliśmy całą część obrazkową, ponieważ główna treść (przede wszystkim zdjęcia i filmy) wydaje nam się sama w sobie dość interesująca ”. [16]

Wspólne projekty specjalne „Gazeta.Ru” i „Rambler Infographic” poświęcone były 10. rocznicy tragedii w Biesłanie [17] , I wojnie światowej [18] i 15. rocznicy pozostania u władzy Władimira Putina [19] . Ten ostatni prezentowany jest w formacie longread z wykorzystaniem treści multimedialnych, które prezentowane są z efektem asynchronicznego ruchu w tle. W środowisku zawodowym nazywana jest również „stroną paralaksy” lub „stroną przewijania”.

W maju 2016 r. wystartowały projekty wideo „Tea Party” i „7 minut z Maksymem Szewczenką ”. Gospodarzami pierwszego programu byli Georgy Bovt, felietonista pisma, oraz Ekaterina Vinokurova , specjalna korespondentka uralskiego pisma internetowego Znak.com , która opuściła Gazeta.ru w 2013 roku po dymisji Swietłany Lolajewej, omawiając minione wydarzenia w gatunku satyry [20] .

W sieciach społecznościowych

Publikacja jest szeroko reprezentowana w sieciach społecznościowych. Konto Gazeta.Ru na Twitterze zarejestrowało ponad 2 miliony użytkowników. Strona publikacji w sieci społecznościowej Facebook ma ponad 650 tysięcy subskrybentów, strona Vkontakte ma ponad 100 tysięcy subskrybentów. Pod koniec 2014 roku publikacja zaczęła rozwijać własne konto w sieci Instagram .

Nagrody i rocznice

W 2009 roku, z okazji 10-lecia jego istnienia, na portalu Gazeta.ru ukazał się specjalny numer poświęcony historii projektu [21] . W tym samym roku Gazeta.Ru została uznana za najlepsze biznesowe środki masowego przekazu w ogólnorosyjskim konkursie dziennikarstwa biznesowego Rosyjskiego Związku Przemysłowców i Przedsiębiorców . W 2010 roku Gazeta.Ru otrzymała nagrodę Ogólnorosyjskiego konkursu dziennikarstwa biznesowego Rosyjskiego Związku Przemysłowców i Przedsiębiorców w kategorii „Kategoria roku” (za rubrykę „Komentarze”) [22] . W 2014 roku został wydany specjalny projekt z okazji 15-lecia Gazeta.ru [23] .

Osiągnięcia

W 2014 roku miesięczna oglądalność witryny wynosiła średnio ponad 18 milionów unikalnych użytkowników. Według otwartych danych rekordowy ruch w publikacji odnotowano w marcu 2014 r. – ponad 20 mln osób odwiedziło stronę gazety w ciągu miesiąca. W 2014 roku Gazeta.ru znalazła się w pierwszej trójce najczęściej cytowanych zasobów internetowych [6] . Według badania Yandex [24] Gazeta.Ru znalazła się w pierwszej dziesiątce mediów rosyjskich, do których najczęściej się powoływano, oraz w mediach rosyjskich z pierwszej dziesiątki, wiodących pod względem liczby publikacji codziennych. Gazeta.ru znajduje się również w Top 5 najczęściej odwiedzanych zasobów Runetu w kategorii „Wiadomości i media” [25] [26] , w Top 50 najpopularniejszych witryn w Runecie [27] oraz w 1000 najpopularniejszych zasobów światowego Internetu [8] .

Bloking

25 czerwca 2013 r. w Uljanowsku decyzją prokuratury dostawca Internetu Rostelecom zablokował stronę Gazeta.ru [28] , zawierającą „informacje o odpowiedzialności karnej za wręczenie łapówki”. Jednocześnie żaden z przedstawicieli Gazeta.ru nie został zaproszony na rozprawę sądową, a redakcja serwisu dowiedziała się o samej decyzji od czytelników. Należy również zauważyć, że decyzja ta nie zawiera odniesień do konkretnych materiałów rzekomo promujących korupcję.

Kilkakrotnie zasób był blokowany przez operatorów telekomunikacyjnych z powodu błędów technicznych. 17 lutego 2014 r. użytkownicy Beeline mieli trudności z dostępem do strony Gazeta.ru. Według operatora telekomunikacyjnego problemy były spowodowane dużym obciążeniem platform technicznych [29] . 25 lipca 2014 r. dostęp do Gazeta.ru został zablokowany dla użytkowników Niżnego Nowogrodu dostawcy Rostelecom. Zablokowanie nastąpiło w wyniku modernizacji urządzeń do filtrowania zawartości [30] . 26 czerwca 2014 r., również z powodu błędu technicznego Rostelecomu, dostęp do Gazeta.Ru na całym świecie został ograniczony na godzinę [31] .

Redaktorzy naczelni

Krytyka

W listopadzie 2013 roku portale społecznościowe zwróciły uwagę na materiał „ Nawalny znalazł terra incognita” o publikacji polityka Aleksieja Nawalnego o daczy spółdzielni „Sosny”, w której mieszka wielu członków partii „Jedna Rosja”. W nim autorka Natalya Galimova skarżyła się na niemożność dodzwonienia się do opozycyjnych politologów, dlatego w artykule przedstawiono jedynie punkt widzenia prorządowych postaci [33] .

W lutym 2015 roku dziennikarz Los Angeles Times Siergiej Lojko , który relacjonował konflikt zbrojny we wschodniej Ukrainie, opublikował korespondencję z zastępcą redaktora naczelnego Gazeta.ru, Piotrem Własowem. W nim szef rosyjskich mediów wyrażał fizyczne groźby, po drodze oskarżając swojego kolegę o pracę dla „szefów w stanach” [34] .

31 marca 2015 roku grupa Anonymous International wysłała do bezpłatnego pobrania korespondencję SMS za lata 2011-2014, zastępcę szefa Gabinetu Prezydenta Federacji Rosyjskiej ds. Polityki Wewnętrznej Timura Prokopenko [35] . W jednej z wiadomości urzędnik zwrócił się do naczelnego menedżera Ramblera Aleksieja Goresławskiego , a za jego pośrednictwem do redaktora naczelnego „Gazety”. Ru ”do Swietłany Babajewej z żądaniami pilnej odpowiedzi na krytykę Igrzysk Olimpijskich w Rosji ze strony Wiktora Szenderowicza . Następnego dnia „Gazeta. Ru ”wydał artykuł wstępny zaczynający się od słów„ To niesamowite, jak bardzo Internet uniemożliwia zwykłym Rosjanom lekkomyślne korzystanie z igrzysk olimpijskich ”. W artykule omówiono, jak niesłusznie blogerzy krytykują igrzyska olimpijskie w Soczi [36] .

W 2016 roku felietonista Bloomberg Leonid Bershidsky nazwał Gazeta.Ru „mediami proputinowskimi ” działającymi w interesie władz rosyjskich [37] .

Notatki (edytuj)

  1. 1 2 Zerowy numer Gazeta.Ru . Gazeta.Ru (28.02.1999).
  2. Rambler & Co .
  3. Aplikacje mobilne Gazeta.Ru .
  4. Mobilna wersja Gazeta.Ru .
  5. Wiadomości i media (Rosja) - Ranking witryn - LiveInternet . Zarchiwizowane 5 czerwca 2014 r.
  6. 1 2 Oceny mediów i zasobów internetowych Rosji. Wszystkie wpływowe rosyjskie media w rankingu cytowań Medialogia (niedostępny link) . Zarchiwizowane 15 marca 2015 r.
  7. Najpopularniejsze witryny w Rosji . Alexa.com .
  8. 1 2 Statystyki serwisu Gazeta.Ru . Alexa.com .
  9. Strona "Gazeta.ru" 1.0
  10. Władysław Borodulin.„Rosja straciła dzięki Primakovowi 15 miliardów dolarów” . Kommiersant (24.03.1999).
  11. Władysław Borodulin. „Przyszliśmy i powiedzieliśmy: daj nam 11 liter i 2 kropki” . Gazeta.ru (09.09.2014).
  12. 1 2 12 wydań w ciągu pięciu latMeduza ”, 17.05.2016
  13. Michaił Kotow. Pierwszy model składał się z „pyska” i trzech „uszów” . Gazeta.Ru (15.09.2014).
  14. Michaił Kotow. Pierwszy model składał się z „pyska” i trzech „uszów” . Gazeta.Ru.
  15. Kronika „Euromajdanu”: jak pokojowe protesty przerodziły się w rewolucję” Gazeta.ru (11/21/2014).
  16. Gazeta.Ru uruchamia specjalny projekt poświęcony rocznicy Euromajdanu . Gazeta.ru (11/21/2014).
  17. Specjalny projekt poświęcony tragedii w Biesłanie . Gazeta.ru.
  18. I wojna światowa w szczegółach: infografika Gazeta.Ru .Gazeta.ru.
  19. 15 lat z Putinem . Gazeta.ru.
  20. 7 minut na „Tea Party”Vesti.ru ”, 20.05.2016
  21. 10 lat Gazeta.Ru .
  22. RSPP wręczyła nagrody najlepszym przedstawicielom dziennikarstwa biznesowego w Rosji (niedostępny link) . Rosyjski Związek Przemysłowców i Przedsiębiorców . Pobrano 20 stycznia 2015. Zarchiwizowane 20 stycznia 2015.
  23. Projekt poświęcony 15-leciu Gazeta.ru .
  24. Firma Yandex - Wiadomości w Internecie: środki masowego przekazu i czytelnicy .
  25. Wiadomości i media (Rosja) - Ranking witryn - LiveInternet .
  26. Rambler TOP100 / Wiadomości i media .
  27. Najpopularniejsze witryny w Rosji . Alexa.com .
  28. В Ульяновске «Газету.Ru» заблокировали за подрыв авторитета власти . lenta.ru .
  29. "БиЛайн" рассказал о причинах блокировки ЖЖ и Газеты.Ru: Роскомнадзор ни при чём. (недоступная ссылка) . mir-politika.ru (17/02/2014). Дата обращения: 21 января 2015. Архивировано 21 января 2015 года.
  30. «Ростелеком» восстановил доступ к «Газете.ru» в Нижнем Новгороде . Газета.Ru (25.07.2014).
  31. «Газета.Ru» была заблокирована из-за ошибки «Ростелекома» . Газета.ru (26.06.2014).
  32. Главред «Газеты.ру» ушла со своего поста . Lenta.ru (08.09.2013).
  33. «Коммерсантъ» убрал с сайта заметку о Навальном и даче Володина
  34. Интеллигент в кубе. Как замглавреда «Газеты.ру» обматерил Сергея Лойко « Медианяня », 19.02.2015
  35. Гендиректор РБК подтвердил подлинность опубликованной переписки с Кремлем // Телеканал « Дождь ».
  36. В сети появилась SMS-переписка Администрации президента с «Галустяном», «Яровой» и руководителями СМИ «Бумага», 02.04.2015
  37. Leonid Bershidsky. Being a Russian Media Mogul Is Dangerous . Bloomberg View (25 апреля 2016). Дата обращения: 26 апреля 2016.

Ссылки